Ο Στέλιος Μαρούλης έχει δημιουργήσει άπειρα Έργα Ζωγραφικής, Ξυλογραφίας και όποιος επισκεφτεί το Εργαστήριό του…
Ελληνική Μόδα, 100 χρόνια έμπνευσης και δημιουργίας…της Μαρίας Μεταξά
Στις 30 Οκτωβρίου 2019 στον εκθεσιακό χώρο του Κέντρου Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος» πραγματοποιήθηκαν τα εγκαίνια της έκθεσης με θέμα «Ελληνική Μόδα, 100 χρόνια έμπνευσης και δημιουργίας». Το Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού συνεργάστηκε με το Πελοποννησιακό Λαογραφικό Ίδρυμα «Β. Παπαντωνίου», με σκοπό να παρουσιάσει μέσα από 140 ενδύματα της συλλογής μόδας του Π.Λ.Ι., το αστείρευτο ταλέντο που επέδειξαν οι δημιουργοί κατά την διάρκεια των ετών του αιώνα που προηγήθηκε: 1920-2020.
Μέσα από το ένδυμα καταγράφονται αναφορές. Καταγράφεται και συχνά δηλώνεται το επίπεδο αλλά και το περιεχόμενο του πολιτισμού του, το πολίτευμα του, οι κοινωνικές αξίες. Συχνά ακούγεται ότι η μόδα σε μια κοινωνία έχει πανίσχυρες βάσεις. Είναι βέβαιο ότι μελετώντας την ενδυμασία και μόνο ενός λαού μπορεί να κατανοήσει σε βάθος τον πολιτισμό του. Ο τρόπος που ντύνονται οι άνθρωποι, τα υφάσματα που χρησιμοποιούν, ο τρόπος ραψίματος, αλλά και τα αξεσουάρ καθορίζουν την μόδα κάθε εποχής.
Ο γνωστός Σκηνογράφος, Ενδυματολόγος Νίκος Σαριδάκης με σπουδές στην ΑΣΚΤ του ΕΜΠ και ένα βιογραφικό με περγαμηνές συνεργασιών με μεγάλους και καταξιωμένους Έλληνες σκηνοθέτες του Θεάτρου και Κινηματογράφου ανέλαβε επιτυχώς την επιμέλεια της έκθεσης αφήνοντας εξ΄ ολοκλήρου τον σχεδιασμό του εκθεσιακού χώρου στον μόνιμο συνεργάτη του Π.Λ.Ι. κ. Σταμάτη Ζάννο.
Στην έκθεση αυτή δόθηκε η ευκαιρία να προβληθεί η ιστορικότητα του ελληνισμού μέσα από τον αστικό και λαϊκό πολιτισμό ο οποίος αποτυπώθηκε στην τέχνη και στην χειροτεχνία. Μνήμες και συγκινησιακά φορτία από την μινωϊκή, μυκηναϊκή, αρχαϊκή, κλασική, ελληνιστική περίοδο, αλλά και το πέρασμα από το βυζάντιο και την τουρκοκρατία κατάφερε να κρατήσει αμείωτο το ενδιαφέρον που οδήγησε την ερευνητική ματιά στην πρώτη εικοσαετία του 20ου αιώνα τότε που η ελληνική μόδα άρχισε να φλερτάρει με τη Δύση και οδηγώντας την κατά τρόπο ευγενή στις 2 πρώτες δεκαετίες του 21ου αιώνα.
Είναι ξεκάθαρο ότι οι δημιουργοί δεν αφήνουν ανεκμετάλλευτα τα πρωτογενή τους υλικά, κάνουν χρήση των υφαντών και με τα παραδοσιακά κεντήματα υφαίνουν εικόνες αλλά και τις θύμησες εκείνες που μας επιτρέπουν να συνεχίζουμε απρόσκοπτα την λαϊκή μας παράδοση, μετατρέποντάς την σε κομμάτια της ελληνικής ιστορίας.
Ένα κίτρινο φόρεμα που φυλάσσεται σε ειδική προθήκη κερδίζει την παράσταση καθώς πρόκειται για ένα ένδυμα που είναι φτιαγμένο από ακριβή μουσελίνα το σχέδιο της οποία παραπέμπει σε ένδυμα Καρυάτιδας. Βρέθηκε στο Τατόι σε πολύ καλή κατάσταση και συντηρήθηκε ανήκοντας σήμερα στο Υπουργείο Πολιτισμού.
Πρόκειται το φόρεμα που φόρεσε η τέως βασίλισσα Άννα – Μαρία σε μια φωτογράφιση για το περιοδικό LIFE, και είναι δημιουργία του Jean Dessès, ο οποίος αποτέλεσε έναν από τους μόνιμους σχεδιαστές της βασιλικής οικογένειας και έφερε το παρωνύμιο “Βασιλιάς της Μουσελίνας”.
Στην ερώτηση δημοσιογράφου προς τον Επιμελητή της Έκθεσης Νίκο Σαριδάκη να αναφέρει ένα καλό λόγο που αξίζει ώστε κανείς να επισκεφτεί την συγκεκριμένη έκθεση λαμβάνεται η εξής απάντηση:
«Πρώτα απ όλα για να θυμηθεί ξανά την ομορφιά που μας περιβάλλει. Αξίζει να έρθει κανείς για να νιώσει ίσως καλύτερα ότι στη χώρα που ζούμε, οι άνθρωποι δεν ξεχνούσαν ποτέ τι έχουν κάνει οι προηγούμενοι σε σχέση με τα ρούχα που είναι μία καθημερινή μας πραγματικότητα. Τα πράγματα που είχαμε στην καθημερινότητά μας κάτι σήμαιναν, δεν ήταν πάντα έτοιμα όπως τα βρίσκουμε τώρα, τα φτιάχναμε και για να φτιάξουμε κάτι, έχουμε την ανάγκη να είναι όμορφο για να ομορφαίνει τη ζωή μας. Αυτό βλέπουμε σε αυτή την έκθεση. Θα ήμουν χαρούμενος αν ήταν μία αφορμή να επανέλθει η ανάγκη για ομορφιά, που αντλείται από το χώρο που ζούμε, την Ελλάδα». ■
This Post Has 0 Comments